B12-vitamiin

Vitamiin B12 on üldine nimetaja kõikidele tsüanokobalamiini (ka kobalamiini) aktiivsust kandvatele korrinoididele ehk molekulidele, mis sisaldavad korriini tuuma. Molekulis oleva kahevalentse koobaltiga seotud rühm annabki konkreetsele kobalamiinile nime. Tihti kasutatakse vitamiin B12 ainsa sünonüümina mõistet tsüanokobalamiin. Vitamiinse preparaadina kasutatakse tavaliselt hüdroksükobalamiini (domineerib vereseerumis), sest see säilib organismis kauem kui tsüanokobalamiin peamiselt pikema poolestusaja tõttu.

Millistes toiduainetes vitamiini leidub?

  • maks
  • sealiha
  • kohupiim
  • jogurt
  • lõhe
  • muna
  • verivorst

B12-vitamiini põhilisteks allikateks on loomsed saadused, kuna B12-vitamiini sünteesitakse anaeroobsete bakterite poolt, mida on rohkelt loomsetes kudedes ning fermenteeritud toiduainetes. Taimsetest saadustest leidub B12-vitamiini teatud tüüpi söödavates vetikates (Enteromorpha sp., nori, klorella) ning söögiseentes (torbikseen, harilik kukeseen, shitake).

Vitamiini biofunktsioonid

Realiseeruvad koensüümsetes vormides. Inimorganism vajab hüdroksükobalamiini koensüüme kahes reaktsioonis. Esiteks RNA metüülimiseks ja homotsüsteiinist metioniini taastootmiseks ning teiseks hargnenud ahelaga aminohapete (treoniin, isoleutsiin, valiin) katabolism vajab teda metüülmalonüül-CoA muundumiseks suktsinüül-CoAks.

Samuti vajab hüdroksükobalamiini foolhappe metabolism, nukleiinhapete süntees, pantoteenhappeja vitamiin C funktsioneerimine ning erütrotsüütide areng, müeliini süntees ja naha normaalne areng.

Imendumine, säilitamine ja väljutamine

Imendub seotult IF-ga (intrinsic factor) niudesooles retseptor-vahendatult, kusjuures see protsess on küllastuv, mis tähendab seda, et iga toidukorra jooksul imendub 1-3 μg vitamiin B12-st ning uue IF-i sünteesimine võib võtta kuni tunde. Seega ei anna hüdroksükobalamiini lisamanustamine efekti, kui toidus on piisavalt B12 vitamiini. Tuleb silmas pidada, et imendumist vähendavad liigne alkohol, kohv, suitsetamine, oraalsed kontratseptiivid, mao alahappesus, IF alaproduktsioon, kaltsiumi ja raua puudus toidus ning lahtistite kasutamine.

Hüdroksükobalamiini sünteesib vähesel määral ka jämesoole mikrofloora.

Vanuritel langeb vitamiin B12-e imendumine.

Säilitatakse antud vitamiini peamiselt maksas, aga ka luuüdis, neerudes ja pankreases. Varu on keskmiselt 1-3 aastaks.

Defitsiidist tulenevad probleemid

  • Aneemia
  • Neuriit
  • Ärritatavus
  • Mälulüngad
  • Menstruaaltsüklihäired
  • Halb kehalõhn
  • Valulised ja pragunenud huuled
  • Kuiv keel
  • Skisoidsed sümptomid (meelepetted)
  • Progresseeruv demüeliniseerumine

Defitsiit tekib peamiselt malabsorptsiooni tõttu ja B12-vitamiini puudusest toidus.

Riskirühmad defitsiidi tekkeks

  • Kauaaegsed taime- ja toortoitlased
  • Alkohoolikud
  • Eemaldatud mao või peensoolega patsiendid
  • Paelussiga inimesed
  • Vanurid
  • Rasedad ja imetavad naised
  • Mao alahappesusega inimesed
  • Suitsetajad
  • Pankrease eksokriinse osa funktsioneerimishäirega patsiendid

Toksilisus

Võivad tekkida allergilised reaktsioonid nagu nõgeslööve ja naha ekseem.

Vitamiinpreparaatide tarvitamine

Ravi lisakomponendina tarvitatakse alkoholismi, peptilise haavandi, gastriidi, ateroskleroosi, aneemiate, osteoporoosi ja diabeedi korral.

Hüdroksükobalamiini peaks tarvitama koos foolhappe, püridoksiini, vitamiin C, koliini, inositooli, kaltsiumi, kaaliumi ja magneesiumiga.

B12-vitamiini sisaldus toiduainetes

ImikudLapsedNaised
11-2223-5050+RasedadImetavad
maks5 g10 g14 g14 g14 g18 g18 g
sealiha187 g373 g522 g522 g522 g672 g672 g
kohupiim, 1%179 g357 g500 g500 g500 g643 g643 g
jogurt, 2,5%521 g1042 g1458 g1458 g1458 g1875 g1875 g
juust, 25%78 g156 g219 g219 g219 g281 g281 g
lõhe20 g40 g56 g56 g56 g73 g73 g
muna54 g109 g152 g152 g152 g196 g196 g
verivorst568 g1136 g1591 g1591 g1591 g2045 g2045 g

Mehed
11-2223-5050+
maks14 g14 g14 g
sealiha522 g522 g522 g
kohupiim, 1%500 g500 g500 g
jogurt, 2,5%1458 g1458 g1458 g
juust, 25%219 g219 g219 g
lõhe56 g56 g56 g
muna152 g152 g152 g
verivorst1591 g1591 g1591 g
Toiduainete kogused, mis on vaja ära süüa, et saada kätte B12-vitamiini päevane soovituslik annus.