B4-vitamiin / koliin

Vitamiin B4 ehk koliin on veeslahustuv vitamiin. Bioloogiliselt on tähtsaim fosfokoliin, mis on oluline mitmetes sünteesides, näiteks letsitiini ja metioniini anabolismis.

Millistes toiduainetes vitamiini leidub?

  • muna
  • kalamari
  • sardiin
  • makrell
  • kapsas

Vitamiini biofunktsioonid

Koliin on vajalik mitmete fosfolipiidide sünteesiks, näiteks letsitiini ja neuromediaator atsetüülkoliini normaalseks tekkeks. Inimorganismis on koliini kasutusalade valdkond lai – närviimpulsi ülekandes, müeliini ehituses, lipiidide ja kolesterooli metabolismis.

Imendumine, säilitamine ja väljutamine

Koliin imendub peensoolest aktiivse transpordiga ning teatud osa sellest fosforüülub fosfokoliiniks ning viimast kasutatakse fosfolipiidide sünteesiks. Fosfokoliini ja koliini transpordivad vere lipoproteiinid ning kudedesse jõuavad fosfokoliin ning vähesel määral ka koliin, kuid mõlemad kaasatakse metabolismi.

Oluline on teada, et imendumist pärsivad alkohol, kohv ja rohke suhkru tarvitamine.

Defitsiidist tulenevad probleemid

Defitsiiti üldiselt ei teki, sest antud vitamiini saadakse piisavalt toiduga, seedekulgla mikrofloora toodanguga ning organismis toimuvast sünteesist.

  • Rasva ladestumine maksas
  • Hemorraagia
  • Vererõhu tõus
  • Ateroskleroosi süvenemine

Toksilisus

Kestev suurte dooside tarvitamine või põhjustada vitamiin B6 defitsiiti.

Vitamiinpreparaatide tarvitamine

Selle tõttu, et organism suudab seda ise sünteesida, ei ole tegu tüüpilise vitamiiniga.

Ravi lisakomponendina kasutatakse alkoholismi, ekseemi, lihaste düstroofia, astma, maksa tsirroosi, hepatiidi, ateroskleroosi, hüpertensiooni, stenokardia, polüskleroosi, peavalude, peapöörituse ja näiteks hüpoglükeemia korral.

Oluline on antud vitamiini manustada koos foolhappe, vitamiin B12, tiamiini, A-vitamiini, riboflaviini ja inositooliga.